K 600-tému výročiu mučeníckej smrti sv. Jána Husa z Husinca

6. júla 2015, martin1975, Nezaradené

Milé arcisestry a milí arcibratia!

Zaiste nikomu z vás neuniklo dnešné výročie od upálenia známeho českého teológa a reformátora Katolíckej rímskej cirkvi Jána Husa             z Husinca. Odkaz jeho učenia, myšlienok, ideí a názorov aj dnes páli  tzv. teológov z protestanského či katolíckeho prostredia. Znalcom cirkevných je dobre známe, že v čase učínkovania Jána Husa Cirkev západu bola rozčlenená od dvoch až troch Katolíckych cirkví jedna bola rímska, druhá avignonská a tretia pisanská. No skvelé bolo v tých časoch, koho nechcel za biskupa menovať jeden „akože“ pápež mohol sa nechať vymenovať iným „akože“ pápežom. Najznámejší revolučný Katológ poplatkov mala Avignonská kúria a k nemu treba treba pripojiť i Sadzobník odpustkov, najdrahšie boli „na milón rokov“, okrem jedného oltára začali sa stavať dalšie na slúženie „súkromných“ omší za „duše“ známych dobre zabezpečeno-zomrelých :-). No proste „zemský ráj to na pohľad“, kto bol dosť bohatým nemusel sa pekelného ohňa báť.

Nebudem sa v tomto článku zaoberať  mravným úpadkom klerikov a rehoľníkov je to samostatná kapitola nešvárov v katolíckych cirkvách.

Podotýkam pochybovačom, že ľuďá v stredoveku boli povečivými či šlachta, či plebs, či mešťanstvo, uvedené teorie o odpustkoch boli dostatočne až renomovane teologicky podkuté, takže žiadna poverčivosť – zhruba bola na takej istej úrovni aká je i dnes.

Husovo učenie o cirkvi, eucharistii a iné je preto odpoveďou  na nešváry, ktoré boli v katolíckych cirkvách, napr. nad pápežom je koncil, cirkev je spoločenstvom predurčených, nie kúpených veriacich, že hlavou cirkvi nie je nejaká ľudská autorita, ale Kristus. Neskôr jeho nasledovníci doplnili ďalšie ako kalich patrí nielen klerikom ale aj laikom, liturgia /rímska/  sa má slúžiť v reči ľudu /o toto sa snažili už Cyril a Metod  v roku 868/, sloboda kázania,  sviatosti pôsobia účinne aj keď je vysluhovateľ v stave milosti, nielen že má „moc udeľovať sviatosti“ a samozrejmá vec hierarchia od diakonov až po pápeža má žiariť „apoštolskou chudobou“, čiže tak akurát na prežitie a vonkoncom nemá spravovať cirkevný majetok, ktorý nepatrí tej ktorej funkcionovanej osobe ale božiemu ľudu.

Mnohým čitateľom je známe, že Ján Hus aj Hieronym Pražský boli pred výkonom trestu smrti exkomunikovaní, nevedno však z ktorej katolíckej cirkvi :-), preto ich kult ako mučeníkov a teológov sa rozvinul v Pravoslávnej cirkvi českej a slovenskej a to z toho dôvodu, že podstatná časť náuky Jána Husa bola v súlade s učením a praxou pravoslávnych cirkví. Ďalej je pravdou, že práve česká utrakvistická cirkev bola tesne pred pádom Konštantínopolu prijatá do spoločenstva pravoslávnych cirkví a že kult týchto dvoch mučeníkov sa začal zhruba hneď po ich smrti, nakoľko cca 80% všetkého obyvateľstva boli utrakvisti – kališníci, nerátame však sekty, ktoré v tom čase vznikli a na ktorých sa viac-menej odbavujú historici cirkevní i svetskí dodnes.

Učenie Ján Husa i mňa inšpirovalo na zostavenie „Kompaktát 21. storočia“  na reformovanie Katolíckej rímskej cirkvi, kotré sú zhruba nasledovné:

1/ žiadny hieracha – klerik nemá právo spravovať majetky cirkvi, len výlučne laickí veriaci – aby bola aká-taká kontrola,

2/ kalich všetkým –  pravoslávne cirkvi ho majú úplne, v rímskej po roku 1970 pri „zvláštnych príležitostiach“,

3/ veriaci majú právo navrhovať menovanie či odvolanie svojho farára – či biskupa – nejaká forma tzv. „demokratických štruktúr“ funguje úplne vo všetkých pravoslávnych cirkvách, v rímskej existujú tzv. bezvýznamné rady,

4/ biskup, presbyter /kňaz/ či diakon – nebudú brať zvláštne odmeny za celebrovanie omše, či ostatných sviatosti a svätenín, keď mu veriaci dá niečo nech má, ale žiadne tarifné poplatky, pričom by mal viesť evidenciu prijatých darov, aby prispel svojim chudobnejším kolegom na živobytie,

5/ každý má právo kázať – nielen klerici; myslím, že prijatím sviatosti birmovania a základného náboženského vzdelania by mal právo každý povedať a vydať svedectvo o tom čo verí.

Myslím, že tieto kompaktáta najmä v Katolíckej rímskej cirkvi slovenskej môžu spôsobiť trochu rozruchu, ale týmto tézam je plne naklonené celé Pravoslávie, Slobodná Husitsko-Katolícká Cirkev Pravoslávna, neortodoxné cirkvi Východu, Anglikánske spoločenstvo a aj možno utrechtská únia starokatolíckych cirkvi. Ak rímska cirkev chce naďalej ostať mimo a hrať sa na najortodoxnejšiu cirkev galaxie nech sa páči, ale môže stratiť i to posledné jadro /nie je to však narkobaronska latinskoamerická cirkev/.